Wszystko co tworzymy ma jakiś cel, podobnie jest ze stronami internetowymi. W ich przypadku celem jest nie tylko ściągnięcie jak największej liczby użytkowników, lecz przekonanie ich do wykonania pożądanej czynności. Zwiększenie wydatków na reklamę, która spowoduje wzmożony ruch na stronie nie daje gwarancji, iż owa czynność zostanie przez nich wykonana. W celu zmierzenia efektywności serwisu można wykorzystać kilka sposobów, w tym współczynnik konwersji (ang. Conversion rate – CR). Współczynnik konwersji rozumiany jest, jako stosunek liczby konwersji, czyli wykonania przez użytkownika pożądanej akcji do liczby użytkowników odwiedzających daną stronę. Konwersją może być np. zakup, rejestracja w serwisie, ściągnięcie pliku, czy zapisanie się na szkolenie.

Czym jest optymalizacja konwersji

Optymalizacja konwersji jest to proces, który ma na celu poprawę współczynnika konwersji, czyli np. zwiększenie liczby użytkowników, którzy odwiedzając naszą stronę zapisują się np. na newsletter. Optymalizacji konwersji to przede wszystkim określenie celu, jaki chcemy osiągnąć, czyli jaką czynność chcemy, aby użytkownik wykonał na naszej stronie. Aby osiągnąć założenia należy w jak największym stopniu uprościć proces na podstawie którego mierzona jest konwersja. Brak określonego celu może doprowadzić do niepowodzenia.

Optymalizacja konwersji wymaga szczególnej analizy zachowań użytkowników odwiedzających serwis. Łatwiej będzie wówczas wychwycić moment, który przyczynia się do niskiego poziomu wskaźnika. Kolejny ważnym aspektem może okazać się uproszczenie i skrócenie procesu rejestracji. Zbyt długie formularze wymagające podania nadmiernie szczegółowych danych często są negatywnie postrzegane i wywołują niechęć. Pomocna może się okazać modyfikacja niektórych elementów witryny, a także Web Usability. Aby witryna była przyjazna dla użytkownika i zachęcała go do jej użytkowania bardzo ważny jest także copywriting czyli treść, która również ma znaczenie w wynikach wyszukiwania w Google.

Optymalizacja konwersji w kampanii AdWords

Marketing internetowy niezależnie od tego w jaki sposób i za pomocą jakich narzędzi jest prowadzony może stać się znacznie skuteczniejszy wówczas gdy stosowana jest optymalizacja konwersji. Podobnie jest w przypadku kampanii linków sponsorowanych AdWords. Tutaj także najistotniejszą kwestią jest sprecyzowanie celu, na podstawie, którego mierzone będą efekty. Narzędziem pomocnym przy optymalizacji współczynnika konwersji w kampaniach AdWordsowych będzie Google Analytics. To w nim znajdziemy informacje odnośnie tego, jakie słowa kluczowe generowały największy ruch na stronie i skąd użytkownicy trafiali do serwisu. To także źródło wiedzy obrazujące ścieżkę konwersji jaką należy przebyć, a także miejsca krytyczne, które należy poprawić. Optymalizacja wyżej wymienionych elementów może doprowadzić do zwiększenia skuteczności kampanii bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Elementem niezbędnym do skutecznej optymalizacji konwersji jest analityka internetowa.

Podsumowując…

Aby zwiększyć skuteczność serwisu wcale nie trzeba ponosić dodatkowych kosztów związanych z reklamą. Wystarczy dokładniej przyjrzeć się temu co może być przyczyną niskiej efektywności analizując zachowania użytkowników i dostosowując serwis do ich potrzeb i zwyczajów. Optymalizacja konwersji przy niewielkim wkładzie może znacznie poprawić skuteczność prowadzonych działań.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *